Budva i Podgorica - zwiedzanie Czarnogóry

Tym razem przynosimy pomysł na tani wyjazd okołoweekendowy. Naszym styczniowym celem podróży stała się Czarnogóra. Była to wycieczka krajoznawcza i niskobudżetowa. Na tamten moment do Podgoricy mogliśmy się udać tylko z Berlina, jednak już niedługo [kwiecień 2019] otwiera się lot Podgorica - Wrocław Strachowice. Warto polować na tanie loty!

Wyjazd do Czarnogóry połączyliśmy ze zwiedzaniem Szkodry w Albanii. Więcej informacji w tym poście.

Przygotowania

Budżet

• Lot z Berlina SXF na lotnisko w Podgoricy - 150 zł w dwie strony
  • Noclegi - 30 zł za osobę x 3 noce
  • Poruszanie się po okolicy - autobusy i pociągi -  około 60 zł
  • Jedzenie, pamiątki, pozostałe - około 100 zł

Bagaż

W małych, szkolnych plecakach zmieściliśmy skromny, około trzykilogramowy bagaż. Niemałym wysiłkiem udało się wcisnąć jeszcze lustrzankę i śpiwór. W każdą kolejną podróż wyruszamy z coraz to lżejszym tobołkiem. Dzięki temu można go łatwo upchnąć pod siedzeniem, spacerować kilka kilometrów mając wszystko co potrzebne przy sobie i ewentualnie użyć plecaka jako miękkiej poduszki. Nasz przykładowy bagaż możecie znaleźć tutaj.

Dojazd na lotnisko w Berlinie

Polskim Busem z Wrocławia udaliśmy się do Berlina SXF. Czekała nas noc na lotnisku, ale na nasze szczęście udało nam się zająć ostatni wolny boks przy lotniskowej restauracji. Dwa miękkie fotele pozwoliły nam na złapanie chwili snu. Około trzeciej nad ranem przysiadła się grupka Hiszpanów, więc dalszy nocleg był mocno utrudniony. Godzinę darmowego Wi-Fi postanowiliśmy przeznaczyć na kolejny odcinek Breaking Bad.

Budva - Czarnogóra

Dojazd z lotniska

Przylecieliśmy na lotnisko w Podgoricy, z którego nie da się wydostać inaczej niż przez transport prywatny (informacja z 2017 roku, również na stronie lotniska brak jakichkolwiek informacji o autobusach - [kwiecień 2019]).

Udaliśmy się prosto do Budvy, niewielkiego miasta nad Adriatykiem, położonego około godzinę drogi od lotniska. Trasa jest wyjątkowo malownicza, chociaż niezbyt przyjazna dla osób z chorobą lokomocyjną. Pierwsze kroki skierowaliśmy do informacji turystycznej przy dworcu autobusowym. Dziewczyna tam pracująca była chyba zaskoczona, że ktokolwiek poprosił ją o poradę. Poradziła udać się do innego punktu w mieście, gdyż nie była nam w stanie w niczym pomóc.

Budva ceny

Ceny w Budvie były dość przystępne - za obiad w taniej restauracji płaciliśmy około 6 euro (pomimo tego, że Czarnogóra nie jest w Unii Europejskiej, obowiązującą walutą jest euro!).

woda 0.33l  < 1 euro
cappuccino 1.5 euro
lokalne piwo (0.5) 1.75 euro
bilet komunikacji miejskiej 1 euro
paliwo 1.25 euro / litr

Budva noclegi

Wybór noclegów w Budvie jest duży.
Najtańszy pokój dwuosobowy w sezonie można znaleźć już od 65 zł.
Bardzo dobrze oceniane apartamenty w centrum to koszt około 100-200 zł za noc.
W Budvie są dwa hotele pięciogwiazdkowe za minimum 700 zł za noc.

Budva zwiedzanie

Zwiedzanie Budvy to przede wszystkim spacery i wyprawy na plaże.
Miasto poza sezonem nie przypominało kurortu turystycznego, które z pewnością w wakacje jest przepełnione turystami. Ponad połowa sklepików i restauracji była zamknięta, a druga połowa świeciła pustkami. Jedynym minusem udania się do Budvy poza sezonem była zimna woda w morzu. Puste ulice, umiarkowana temperatura, wszechobecny spokój i możliwość podejrzenia jak żyją zwykli mieszkańcy to zalety wycieczki do tego miejsca w styczniu. W samym mieście Budva pogoda była iście wiosenna, co prawda mieliśmy kurtki, ale łapaliśmy chciwie wszelkie promienie słońca.
Tradycyjnie skosztowaliśmy lokalnego piwa, słodyczy oraz wybraliśmy na obiad dania o nic nam nie mówiących nazwach: urnebes i stek njeguski.

Budva atrakcje

Warta odwiedzenia jest plaża Mogren Beach, do której prowadzi wąska droga pod ścianą skalną, idąc tą trasą mijamy fotogeniczny pomnik baletnicy ze zdjęcia poniżej. Jeśli celem wyprawy są imprezy, nie można zapomnieć o Ploce Beach - w sezonie jest tam gwarno od muzyki, a chociaż na samej plaży piasku jak na lekarstwo, w czystej wodzie na pewno odnajdą się fani snorkelingu. Plaża jest oddalona od Budvy około 15 minut samochodem.

Budva posiada przepiękne Stare Miasto, po którym warto się przespacerować i porobić zdjęcia z murów je okalających. Miło jest napić się kawy w barze przy plaży i posiedzieć na ławce w porcie oglądając jachty z całego świata.

W przypadku większej ilości czasu warta zobaczenia jest wyspa St. Nicholas - w sezonie statki kursują co 30 minut za około 3 euro za bilet wodną taksówką. Wyspa jest zaciszna, można z niej podziwiać widoki na miasto. Plaża co prawda kamienista, ale bardzo czysta - warto mieć specjalne buty, żeby nie pokaleczyć stóp o kamienie. Na miejscu są można skosztować lokalnej kuchni.

budva opinie

budva czarnogóra opinie

budva wczasy

budva plaża

budva czarnogóra

Podgorica - Czarnogóra

Podgorica to dobre miejsce, które może służyć jako baza wypadowa na dłuższe wakacje na Bałkanach. W naszym przypadku świetnie sprawdziła się na jednodniowe zwiedzanie.

Podgorica ceny

woda 0.33l  < 1 euro
cappuccino 1.4 euro
lokalne piwo (0.5) 1.5 euro
bilet komunikacji miejskiej 0.9 euro
paliwo 1.3 euro / litr

Podgorica pogoda

Pomimo, że zwiedzaliśmy tą część Bałkanów w styczniu, temperatura była powyżej zera. Pokusiliśmy się nawet na wypicie kawy w ogródku piwnym, których w Podgoricy jest wiele.

Podgorica noclegi

Wybór noclegów w Podgoricy jest duży.
Najtańszy pokój dwuosobowy w sezonie można znaleźć już od 50 zł.
Bardzo dobrze oceniane apartamenty w centrum to 100-120 zł za noc.
Hotel pięciogwiazdkowy to koszt około 330 zł za noc.

Podgorica atrakcje

Podgorica nie zrobiła na nas dużego wrażenia. Miasto obeszliśmy na piechotę, jednak najbardziej zauroczyła nas najstarsza część, w której znajdował się nasz hostel. Znajduje się ona obok Clock Tower i pomimo, że nie ma tam żadnych spektakularnych zabytków, miło było zagubić się w wąskich, często ślepych, lecz wciąż zamieszkanych uliczkach.

Jedną z wizytówek Podgoricy jest na pewno cerkiew Saborni Hram Hristovog Vaskrsenja. Piękna zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz. Warto wyciszyć się i w skupieniu pooglądać piękne malowidła. Sama cerkiew jest dość nową budowlą, nad którą prace rozpoczęto w latach 90-tych ubiegłego wieku.

Po raz kolejny doświadczyliśmy uprzejmości mieszkańców, zarówno w hostelu, jak i w restauracjach. Jedzenie podczas naszej wycieczki przejdzie do historii. Tak dużych, smacznych i niedrogich porcji nie jedliśmy już dawno.

Czarnogóra, jak na bardzo młode państwo, idzie w bardzo dobrym kierunku. Mieszkańcy już zacierają ręce na kolejne loty otwierane przez Ryanair. Piękna przyroda, bliskość gór i morza, a także gościnność mieszkańców i przyjazne ceny, stanowi świetną wakacyjną alternatywę dla położonej nieopodal Chorwacji, Serbii i Bośni i Hercegowiny. Na pewno wrócimy tam z przyjemnością.

podgorica co warto zobaczyć

podgorica atrakcje

podgorica czarnogóra

Jeżeli chcesz zaoszczędzić dodatkowe złotówki na wyjazdach - sprawdź koniecznie nasz post o oszczędzaniu w podróży!