Szkodra - zwiedzanie Albanii

Szkodra to miasto w Albanii blisko granicy z Czarnogórą. Można tam łatwo dostać się autobusem i jest to fajny pomysł na jedno lub dwudniowy wypad. Kilka praktycznych informacji znajdziecie w poniższym wpisie.

Wyjazd do Szkodry połączyliśmy ze zwiedzaniem Czarnogóry. Więcej informacji w tym poście.

Dojazd

Do miasta dojechaliśmy autobusem z Budvy. Trasę Budva/Podgorica - Szkodra obsługuje tylko jeden autobus dziennie, dwukrotnie nadrabiając drogi. Już w Budvie autobus odjechał nam sprzed nosa, dosłownie. Po raz kolejny doświadczyliśmy uczynności mieszkańców. Jeden z kierowców zadzwonił do innego, kazał nam wsiadać i zaczęliśmy gonić uciekający autobus. Kierowca pomimo tego, że nie znał angielskiego żartował sobie z nami przez całą drogę. Dojechaliśmy do Podgoricy i tam szybko przesiedliśmy się do prawidłowego autobusu. Wtedy też po raz pierwszy napotkaliśmy innych turystów, którzy jechali dalej, do Tirany. Nie nudziliśmy się, pomimo, że cała podróż zajęła nam prawie 4 godziny (Google Maps wskazuje 2-godzinną trasę...) - droga obfitowała w piękne widoki.

Szkodra ceny

obiad w taniej restauracji - około 25 zł
woda 0.33l  - 2 zł
cappuccino - 5 zł
lokalne piwo (0.5) - 5 zł
bilet komunikacji miejskiej - 1 zł
paliwo - 5.8 zł / litr

Szkodra atrakcje

Zwiedzanie miasta Szkodra zaczęliśmy od samego centrum. Pogoda była iście wiosenna, jednak pierwsze wrażenie, jakie wywarło na nas miasto nie było zbyt pozytywne. Ulice z niską zabudową pełne były straganów, na których sprzedawano dosłownie wszystko. Szczególnie popularne były góry ubrań rzucone na chodnik. Taki lumpeks pod chmurką. Bezpańskie psy tłoczyły się przy śmietnikach, dzieci zaczepiały przechodniów, a rodziny zbierały do worków patyki znalezione przy drodze. Ulice były pełne śmieci. Nie zniechęcaliśmy się jednak, bo podczas poprzednich podróży przywykliśmy do podobnych obrazków.

Wybraliśmy się na spacer główną ulicą (Rruga Kole Idromeno), która jest wyłączona z ruchu kołowego. Widać na niej silne wpływy włoskie, raz pytając o drogę udało nam się nawet porozumieć w tym języku. Na każdym kroku znajduje się Bar Cafe z espresso za około 2,5 zł. Na obiad wybraliśmy się do restauracji San Francisco przy głównej ulicy. Za około 40 zł dostaliśmy przystawkę, zupę, pizzę oraz napoje. Wszystko w rozmiarze XXL.

Główną atrakcją turystyczną Szkodry jest zamek Rozafa. Ruiny zamku, oddające ogrom dawnej potęgi budowli, znajdują się na wzgórzu, oddalonym od centrum porządnym spacerem lub 2-3 dojazdem komunikacją miejską. Wstęp na zamek kosztuje 1.5 euro. Warto wspiąć się na górę i popodziwiać widok na miasto!

Fabryka masek weneckich to miejsce wyjątkowe. Można tu nie tylko podejrzeć proces tworzenia maski, dowiedzieć się o ich historii, ale również zakupić jedną na pamiątkę (ceny jednak są dość wygórowane).

Opcja na dłuższy wypad - Jezioro Szkoderskie. Największe jezioro na Półwyspie Bałkańskim, położone na granicy Czarnogóry i Albanii. Można tu odpocząć na łonie natury, zwiedzić pobliski Park Narodowy czy wypożyczyć łódkę i poeksplorować teren na własną rękę.

Szkodra nocleg

Musimy wspomnieć też o chyba najciekawszym punkcie w mieście, którym okazał się hostel, w którym nocowaliśmy. Mi casa es tu casa był pierwszym hostelem założonym w mieście. Znajduje się w centrum miasta, za kolorową bramą. Pierwsze wrażenie było piorunujące, wydawało nam się, że będziemy nocować w jakimś hippie squacie dla bezdomnych, ale już po przekroczeniu progu zostaliśmy przemiło powitani przez obsługę. Hostel jest bardzo kolorowy, backpackerski i przede wszystkim czysty. Za cenę 60 zł [cena poza sezonem!] za dwuosobowy pokój dostaliśmy znacznie więcej niż można by się spodziewać. Wisienką na torcie było śniadanie złożone z lokalnych produktów, świeżo parzona kawa i herbata z ususzonej, ogrodowej mięty.